KLADDKAKA I PORTIONSFORMAR

Igår, torsdag, fick jag ett sådant sötsug att det inte var av denna värld. Mitt skafferi gapar tomt och att gå och handla något för att stilla suget var uteslutet. Jag började då spana runt lite extra i skåpet och insåg att choklad funkar till mycket, efter ett kort sökande på nätet hittade jag ett smidigt och lätt recept som jag anpassa efter kring vad jag hade hemma!

Plocka fram dina formar och följande ingredienser tillsammans med en bunke, elvisp och en kastrull! (jag tog även fram en pensel)

(4 stycken)
75 gram smör
100 gram mörk choklad – jag körde på MINT
2 ägg
1 dl socker

Sätt ugnen på 225 grader. Smält 75 gram smör i kastrull och lägg i chokladen så de smälter samman. (medan detta smör smälte passade jag på att smälta lite annat smör i micron och smorde mina formar med en pensel.

Vispa äggen tillsammans med sockret så det blir vitt och pösigt (vad nu det betyder, jag bara vispar på). Rör i chokladblandningen i äggblandningen.

Häll smeten i de smorda formarna, jag delade upp smeten på fyra då receptet lovade täckning för dessa!

Ställ in formarna i mitten av ugnen och låt dem grädda i 8-10 minuter – dem ska fortfarande vara lite kladdiga i mitten när du tar ut dem.

Låt sedan ”bakelserna” svala lite. Receptet rekommendera passionsfrukter till men detta hade jag inte hemma. Jag tycker grädde skulle sitta fint till, men då jag inte heller hade det hemma så tog jag lite Cream fraiche och vaniljsocker och mixade samman. Det blev en väldigt bra kontrast till den mörka chokladen och mintsmaken!

Smaklig Måltid!


Kommentarer
Postat av: Anna

Mums :) Duktig du är!
Svar: Ja, jag har längtat till ikväll hela veckan.. Så ska bli kul :)

2012-08-10 @ 13:04:00
URL: http://anna.favs.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0